Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

springlistan + lite tankar om träning.

IMG_4425

Jag har börjat springa igen efter en sommarpaus vilket känns fint. Jag är varken särskilt snabb eller särskilt stark, men fastnade för just löpning som träningsform någon gång när jag var tjugo just för att den är så enkel. Det är bara att snöra på sig ett par skor och dra iväg.
Dessutom är det ensamträning vilket jag gillar. I alla fall hittills i mitt liv. Var med i Friskis & Svettis-pass en gång i tiden men tröttnade för musiken var så oändligt dålig typ jämt.
Jag springer en halvtimme 1 till 3 gånger i veckan, och ibland om jag har lusten springer jag lite längre. Tycker träning har någon slags magisk gräns vid trettio minuter, sedan är jag så uttråkad.

Jag pratar sällan om träning i bloggen pga vet hur svårt det kan vara med den. Träningsbloggar, fitnessinstagrams etc gör mig stressad. En gång i tiden övertränade jag pga viktnojjor och nu försöker jag istället tänka precis tvärtom när jag kör mina pass: jag får inte göra fler än tre i veckan. Det är min träningsgräns för att inte hamna tillbaka i den där jobbiga spiralen av kaloriräknande och viktbesatthet. Vägt mig har jag inte gjort på flera år.

Annars tycker jag om att ha springet i mitt liv. Jag kan springa av mig överskottsenergi (märker exempelvis när jag inte tränar så klättrar jag typ runt på min kille och pratar sönder hans öron) och jag kan äta vad jag har lust med utan att oroa mig. Och visst är det klart att i en perfekt värld skulle man väl aldrig oroa sig. Men har man någon gång lärt sig typ vad varenda grej har för kalorier måste jag hela tiden aktivt inte tänka på det. Och genom att träna och röra på mig försvinner mycket av hjärnspökena. Dessutom är träning en så himla bra grej om man är ledsen eller har ångest eller är arg. Bara kuta tills man är trött, det är mycket skönt.

cap d'antibes.
HUR SOM HELST.
Detta inlägg skulle ju framförallt handla om min springspellista! Några av er har frågat om den och det är väl klart att jag ska dela med mig. Jag lägger in låtar hela tiden och tar bort låtar ibland, så den är inte särskilt satt eller hur man ska säga.
En sak man kan säga om den är i varje fall att det är kanske internets okreddigaste springlista. Här finns ingen tung hiphop och få grejer med bas. Den musik jag genomgående lyssnar på när jag springer är sådan som jag kan sjunga med till. Lite nittiotalstechno blandat med Enrique Iglesias typ, så länge det är peppigt.

Varsågoda enjoy!

VART DU VILL, SÅ FORT DU KAN.

Untitled-1

 

Translation. My running playlist here.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
31kommentarer
  • Jag inser nu att anledningen till att jag alltid återkommer hit är för att du är en av de få som INTE trillat in i hälsohetsen, och det är så förbaskat uppfriskande när man konstant måste påminna sig om att livet inte blir bättre av att ha magrutor/träna sex gånger i veckan/knapra morötter och knarka kvarg etc etc. Jag kommenterar väldigt, väldigt sällan men kände ändå att jag måste plita ner några ord nu och bara tacka dig för att du är en frisk fläkt i en annars rätt uttröttad internetvärld. PUSS!

    Malin 2015-10-23 20:35:19 http://hallonte.blogg.se
    Svara
  • Skönt att du hittat en sund relation till träningen. :)

    Karin 2015-10-17 15:45:12 http://rawness.se/blogg/workoutinstyle/
    Svara
  • Perfekt med ny lista, och tack för din ärliga och sunda syn! Tränar Magnus? Och snackar du om vikt och kaloritänk med honom när det kommer över dig? Jag har nämligen också oturen att kunna alldeles för mycket om kalorier och skit pga tidigare ätstörning och känner att man tyvärr alltid kommer vara lite av en ”nykter alkoholist” när det kommer till sånt där. Viktigt med stöttande personer runt omkring då. Kram

    Johanna 2015-10-16 23:26:20
    Svara
  • Hej Sandra! ville bara säga att jag blev (förvånande nog, i alla fall för mig själv) jätteglad över din kommentar om att du inte skriver så mycket om träning etc. för du vet hur jobbigt det kan vara att läsa om sånt. Jag personligen tycker det är väldigt stressande att läsa inlägg där folk tränar, uppmanar en till att äta nyttigt, etc. Folk får ju SÅKLART skriva om vad de vill och jag vill inte diktera vad andra ska/ska inte skriva, men jag har kämpat med min kroppsbild och självförtroende hela mitt liv, vilket lett till både depression, ångest och diverse andra problem. Jag tror att bara att få läsa att någon annan är medveten om hur svårt det kan vara att läsa om sådant lyfte mitt humör rejält! Jag känner mig oftast ensam i detta och upplever mig själv som en jobbig surtant när jag t.ex. inte läser ett blogginlägg för personen skrivit om träning/viktminskning osv. Så jag ville bara säga tack, Sandra!

    Isolde 2015-10-16 23:01:06
    Svara
  • Har också vestibulit men kan genomföra samlag trots det. Tyvärr så har mina nerver blivit överkänsliga just vid slidmynningen och det gör för det mesta lite ont i början av varje samlag. Min pojkvän förstår mig inte riktigt och ibland har jag inte haft lust att ha penetrationssex vilket lett till att han blivit sur. Gynekologbesök är också fruktansvärda för mig och jag har tyvärr aldrig träffat en gynekolog som förstått det, enda svaren jag fått när jag sagt att det gör ont är att det nog inte borde göra det. Min vestibulit har blivit bättre när jag lärt mig att slappna av men är inte borta än. Hoppas bara att det någon gång försvinner helt och hållet. Ibland orkar jag bara inte och känner mig så oduglig. Har heller ingen aning om varför jag drabbats..Skönt att höra att jag inte är ensam om det iaf.

    E 2015-10-16 21:36:22
    Svara
    • Hehe, sorry Sandra, nu startade min kommentar en tråd i ditt kommentarsfält 😉 Men måste få svara för att säga att du, E, verkligen inte är oduglig. Det gör mig ledsen att höra att din partner inte stöttar dig som du önskar. Jag är också livrädd för gynekologer men i flera städer runtom i landet finns behandling mot vestibulit som en kan få remiss till. Jag går själv i terapi nu på ett sådant ställe, där jag bl.a. Får jobba mycket med det du skriver, avslappning och dylikt. Hjälp finns att få och vi förtjänar den! Hoppas att det löser sig för dig <3

      S (första kommentaren) 2015-10-16 22:18:07
      Svara
      • hej sandra här! trådar i kommentarsfältet är min bästa grej och jag tycker det är väldigt fint när ni finner varandra. så himla viktig fråga också.
        jag led kanske inte av vestibulit (vet inte), men jag hade otroligt ont under sex de första åren, alltså brinnande extrem smärta, framförallt i början av penetrationen. jag gick sedan och snackade med någon professionell om det här och lärde mig att det för mig handlade det om att slappna av. det satt just i huvudet. förstår förstås att det absolut inte är så för alla. men om jag kan hjälpa någon lite själ där ute så är det värt att säga, att söka psykisk hjälp också och inte bara fysisk. puss

        sandrabeijer 2015-10-16 23:06:12
        Svara
        • Vestibulit.

          Aldrig kommenterat innan men vill så gärna göra min röst hörd någonstans angående detta ämne och nu såg jag att en liten diskussion/stöttningspepp startat här i kommentarerna. Hade varit så fint Sandra om du hade kunnat göra ett inlägg om detta! Många med vestibulit känner sig otroligt ensamma men det är mycket vanligare än man tror.

          Jag hade under 3 år extremt vestibulit, såklart i perioder men den största delen av tiden var det riktigt illa. När det var som värst fick jag bli sjukskriven från jobbet då jag inte kunde stå upp utan endast ligga ner med benen långt isär och en ispåse mot underlivet. Inga byxor eller trosor, ingen cykel, inga långa promenader och sex var så långt bort att jag inte kunde se det mer. Sambon stod helt hjälplös bredvid när jag grät varje dag i förtvivlan. Ville skära bort mina blygdläppar och nedstämdheten la sig runt mig och isolerade mig från omvärlden. Kändes helt hopplöst, men vet ni vad – det kan gå över. VESTIBULIT KAN FÖRSVINNA!

          Mina tips (som fungerade för mig, kanske inte är för alla):

          1. Sluta med allt penetrerande sex, omedelbart.

          2. Sök hjälp! Vårdcentralen – be att få träffa en läkare, inte en barnmorska eller någonting annat utan en läkare. Och ja det är apjobbigt första gångerna att slänga upp underlivet i ansiktet på en vilt främmande människa men man överlever det. Berätta för läkaren och be de ta tester mot samtliga könssjukdomar och test för vaginal bakterios (jag fick penicillin och det blev ca 50 % bättre över en natt!).

          3. Boka tid på ungdomsmottagningen eller annan gynekologisk mottagning. Detta är svårt då många gynekologiska mottagningar inte tar emot nya patienter och det inte riktigt finns inom den statliga sjukvården, så är det i alla fall i Malmö. Min mamma lyckades få in mig där hon går. Hittar du inget så boka tid till en barnmorska. Berätta om dina problem och om du behöver samtalskontakt så ordnar du det också. Bor du i Malmö så googla ”Helena Cewers” och boka en tid hos henne, hon är expert på detta.

          4. Sluta på samtliga preventivmedel – du kan ju ändå inte ha sex. Jag började med p-app/termometer istället för att få koll på cykeln efter att ha testat 4 olika p-piller och p-ring. Efter att jag slutat med p-piller blev det ca 25 % bättre.

          5. NOVA TTO intimkräm. Beställ den, applicera och njut. Så jäkla fantastisk kräm. Bara tanken att smörja in underlivet var till en början fruktansvärd då det gjorde så ont att bara röra blydläpparna men smärtan vid beröringen går över. Andas och ta det lugnt.
          http://www.apotea.se/nova-tto-sensitive-50-ml

          6. Smärtlindrande salva finns på apoteket. Köp och ta på när det är som värst.
          OBS: smörj aldrig inne i underlivet, endast ytligt.
          http://www.apotea.se/xylocain-salva-5-10-g

          7. Inga trosor. Jag hade inte trosor på 6 månader, gjorde för ont. Annars sköna trosor!

          8. Menskopp! Minsta storleken – släng tamponger, trosskydd och alla bindor. Förödande för slemhinnorna!

          9. Har du haft mycket urinvägsinfektioner? Det hade jag, ca 30 stycken – och fick alltid antibiotika vilket har visat sig vara anledningen till min vestibulit. Så ta aldrig det, utan köp tranbärskaplar eller ”I say UVI” istället. Funkar lika bra och är ett naturläkemedel. Tvätta händer och snopp innan sex och kissa alltid efter.

          10. Köp vitaminer med niacin i, som är bra för slemhinnorna.

          11. Berätta och informera partner, föräldrar, vänner osv. De du vill och känner dig bekväm med – men våga prata om det.

          12. När det sen börjar bli bättre köp en liten dildo och ett skonsamt glidmedel från apoteket. Sen ska du helt osexuellt, använda dildon med massa glidmedel, och bara låta den ligga i slidan tills det känns ok. Tryck ”neråt”, då det är den musklen som vid vestibulit blivit överansträngd – den måste lära sig slappna av och det gör du genom att trycka på den tills den ger efter.

          13. Sen röra dildon mer och mer och målet är att du tillslut, själv och i lugn och ro ska kunna använda dildon utan att det gör ont. För mig tog detta steget 6 månader. Tålamod är viktigt.

          14. Sen kan man gå upp en storlek på dildon och tillslut börja använda den för att det faktiskt är skönt.

          15. Och sedan, om man har en partner, låta hen använda dildo när man har sex. Inget penis-sex ännu utan man kan göra annat. Vet att det är tråkigt och att det känns förjävligt. Viktigt också att man under hela denna tiden när läkningen ska pågå har annat sex tillsammans eller om man inte vill det, bara kramas och pussas. Jag blev väldigt arg, ledsen och rädd under min tid. Min sambo fick inte ta i mig, inte krama mig eller pussa mig eller någonting. Var så rädd för smärtan. Men att ändå försöka är viktigt.

          Hjärnan måste programmera om. Lära sig på nytt.
          Viktigt när sen väl penetrationssex är aktuellt igen att man tar det lugnt och att din partner inser hur viktigt det är att ta det lugnt. Att få oralsex är skönt för mig nu (länge och utan att det petas i vaginan) och detta använder jag i min relation som förspel. Det är viktigt med förspel, speciellt om du har dessa problemen, då är det liksom ett krav. Ett krav som du har rätt att ställa.

          Förra veckan hade jag sex 3 gånget! Alltså 3 gånger! Inte hänt på över tre år. Så fantastiskt. Denna veckan ingen för jag har inte varit sugen – och det är okej också. Så kan jag bli frisk från detta helvetet så kan ni också bli det, det får bara ta lite tid. Blev väldigt långt men jag vill bara säga till er att det finns hopp! Och ni är inte själva.

          Matilda 2015-10-17 16:06:54
          Svara
          • Åh, vad fint att du tog dig tid att svara.<3 Jag är på god väg med min behandling och följer ungefär lika steg som du beskriver. Det som funkat bra för mig är det du beskriver, att bara njuta av sex som är skönt (oralt tex), samt att smörja underlivet o-f-t-a. Har fortfarande ganska omfattande besvär dock :-( För min del är det mycket tålamodet som är det jobbigaste, att jag emellanåt får upp hoppet för att sedan bli besviken gång på gång. När fan ska jag bli bra igen? Hur länge ska jag orka MÅ så här? Osv. Jag har en superstöttande partner som absolut inte stressar mig och som varje dag säger att det kommer bli bättre igen och det är jag glad för, eftersom jag vet att många inte ens har det. Men det är ändå så sjukt jobbigt psykiskt att varje dag påminnas om detta, varje gång jag går på toaletten, varje dag jag försöker finna lusten igen. Men som min terapeut säger: om du tar steg framåt så kan du aldrig komma tillbaka till noll, för du har utvecklats och den utveckligen kan ingen frånta dig, även om kroppen ibland inte hänger med kroppen. Det är en bra tanke för mig. Kram och tack för ditt fina och omfattande svar och peppen, vet att det finns många som behöver den.

            S (första kommentaren) 2015-10-17 16:57:59
            Svara
            • Även om kroppen ibland inte hänger med psyket, menade jag. :))

              S (första kommentaren) 2015-10-17 16:59:21
              Svara
        • Tack, vad fint att jag fick låna ditt utrymme på bloggen! Japp, jag får också psykisk hjälp för att bearbeta min vestibulit och hoppas att alla som lider av detta också får den hjälp de är i behov av. Jag sökte gynekolog 10 gånger innan jag fick träffa en som remitterade mig till terapi för min vestibulit. Som ung tjej är det nog alldeles för vanligt att en inte blir tagen på allvar men vi är berättigade att inte behöva gå omkring och ha ont i våra underliv! Det är inget som ska skakas bort med ”äsch det går över” eller ”men nu när du haft ont i flera månader kan du väl vänta ett par månader till” (ja, detta är ord jag fått höra av gynekologer…).
          Kram Sandra tack för en fin blogg <3

          S (första kommentaren) 2015-10-17 10:36:13
          Svara
  • vet inte varför men detta inlägg blev så viktigt idag. att lyfta fram hetsen kring träningen där allt gick fel. träning ska ju vara en del av hälsa och ska vara lika viktig som god mat, vänner, att ta en tupplur och bara stanna upp och känna efter är. missar man det så kommer bara ångest med det.
    kan ju vara för att jag har en bottendag med panikattack och massa ångest. din blogg+ lite indiemusik hjälper iaf <3

    emma 2015-10-16 16:38:08
    Svara
  • Pepp på detta inlägget, fina fina Sandra! Tack för listan, precis vad jag behöver, ska precis ut på en springtur 😀

    Linnea 2015-10-16 14:41:13
    Svara
  • Jag vägrar träna för jag är så förbannat trött på all hets och allt prat om hur man borde se ut. Det gör mig så illamående så jag håller mig till promenader när jag känner för det. Mysigt och fint.

    L 2015-10-16 13:21:40
    Svara
  • Sandra! Jag har en grej som jag hoppas kan nå ut till några av dina läsare. Kanske kan du lyfta detta tips i din nästa Q&A? Jag har nämligen diagnostiserad vestibulit och har mått otroligt dåligt över detta under en lång tid. Särskilt under mina mensperioder eftersom både tamponger och bindor förvärrat besvären. Jag har hört talas om menskopp förut men inte riktigt fattat grejen förrän jag nu för några veckor sedan läste på om den och började förstå hur den fungerade osv. Beställde en och testade. Och den är en blessing för mitt underliv! Den kostar ca 300 kr men håller i flera år. Ekonomisk, miljövänlig och INTE torr och skavande. Tycker att alla som inte känner sig bekväm med bindor och tamponger ska testa menskoppen, åtminstone ge den ett försök. Finns många storlekar och sorter så en får väl prova sig fram litegrann, men när jag väl kommit på kruxet med insättning och uttagning blev den helt magisk för mig. Obs, SJÄLVKLART är ju menskoppen inget allmängiltigt som passar alla utan precis som med allt annat är det ju individuellt. Men jag är så frälst och vet att många tjejer har samma problem som jag, och är lika hjälplösa som jag, och famlar i mörkret som jag. Så det kan ju kanske vara värt att testa om en, som jag, mår kasst flera dagar varje månad över att behöva sätta in tamponger som gör superont. Ett litet sätt att minska deppigheten osv. Ett tips och varma rekommendationer från en ny menskoppsanvändare som jag hoppas når ut till alla som känner att de vill och kan testa! Och en hälsning till alla andra tjejer med vestibulit för ni är inte ensamma.

    S 2015-10-16 12:18:03
    Svara
    • Jag måste bara fråga en sak; ni tjejer med vestibulit, äter ni p-piller? Jag fick vestibulit när jag car 19 men det försvann så fort jag slutade med mina p-piller (aldrig mera säger jag bara). P piller kan nämligen göra så att man får känsligare slemhinnor och därmed vestibulit, så äter ni p p-piller och har det, sluta för sjutton med skiten!

      Lotta 2015-10-16 18:27:20
      Svara
      • Jag har slutat med p-piller för ett år sedan och har fortfarande oförändrade smärtor, så tyvärr fungerade det inte för mig. Men det är väl rätt vanligt att p-piller påverkar slemhinnorna så det är ju helt klart värt att testa! Vilken tur för dig att det fungerade :)

        S (första kommentaren) 2015-10-16 19:55:47
        Svara
    • Jag har också vestibulit! Använder inte menskopp, men blir absolut sugen på att testa. Skönt att en inte är ensam. KRAM

      M 2015-10-16 15:09:21
      Svara
      • Jag har också vestibulit. Känner mig så ensam med det. Skönt ändå att höra att man inte är det. Använder för övrigt också menskopp, och förutom de sekunder då man sätter in den och tar ut den då det gör superont så är det en fantastisk grej. Kram tjejer!

        L 2015-10-16 16:10:04
        Svara
        • <3 vi är inte ensamma! Ja, precis samma L. Det är inte helt smärtfritt för mig heller vid insättning/uttagning men den känns helt makalöst snäll jämfört med torra tamponger, tjocka bindor som skaver när en sitter ner osv. Så hoppas att fler får upp ögonen för denna braiga grej! Kram på er!

          S (första kommentaren) 2015-10-16 17:49:42
          Svara
  • Så klokt inlägg! <3 Precis så är det för mig, men har fortfarande svårt att inte gå överstyr om jag börjar träna regelbundet…
    Hursomhelst! Hur gör du med din mobil när du springer? Har du den i ett sånt där "armband" på överarmen, i en jackficka eller håller du den helt enkelt i handen? Vill så gärna lyssna på musik eller ljudbok när jag väl springer, men vet aldrig vart jag ska göra av mobilen..

    Kram fina du! <3

    M 2015-10-16 10:49:01
    Svara
  • Bra inlägg! Jag ska lyssna på spellistan nästa gång jag är ute på en springtur. <3

    Agnes 2015-10-16 10:20:36 http://agnesbox.devote.se
    Svara
  • Känner igen mig i det du skriver. Gillar också löpning. Men också styrketräning pga älskar känslan av att vara stark!

    Jennifer - svensk globetrotter i Finland 2015-10-16 10:18:37 http://jennifersandstrom.se
    Svara
  • Älskar att vi båda har maskinen på träningslistorna! Blir så himla pepp av deras låtar.
    Fint inlägg för övrigt sandra!
    Puss + pop

    pamela 2015-10-16 09:23:05 http://www.pamcakes.blogg.se
    Svara
  • Jag tränar också 2-3 gånger i veckan, för att jag mår så mycket bättre psykiskt och fysiskt av det. Har tendenser att tänka för mycket och träningen hjälper mig att bli av med stress + att jag känner mig stark! Bästa känslan.:) Min spellista är också extremt okreddig med bara lättsam sjung-med-musik.;)

    Linda 2015-10-16 09:15:48
    Svara
  • Blev lite ledsen när du skrev att löpningen gör att du kan äta vad du vill utan att behöva oroa dig. Oroa dig för att bli tjock antar jag, för tjock är fel och fult. Tråkigt när man själv är tjock och önskade att det inte per definition behövde vara fult… Så klart inte ditt fel Sandra, utan dessa jäkla normer. Ingen kommer undan :(

    Fia 2015-10-16 09:11:19
    Svara
    • skit i normerna Fia – och läs detta: http://www.traningsgladje.se/2015/10/14/det-sjuka-samhallet/

      Sara i Åre TRANINGSGLADJE.SE 2015-10-17 22:37:13 http://www.traningsgladje.se
      Svara
    • Reagerade på samma sak. Så himla trist. :(

      Sofia 2015-10-17 11:57:49
      Svara
  • Jag leder jympa på F&S och dumåtro att jag slukar dina spellistor i jakten på den perfekta passmusiken! Folkhälsan förtjänar bättre än Aviici!

    Maria 2015-10-16 09:00:59
    Svara
  • Så fint och förnuftigt inlägg!

    Fröken Cocco Sohl 2015-10-16 08:50:59 http://coccosohl.wordpress.com
    Svara
  • Behöver den där rosa träningsjackan i mitt liv

    Therese 2015-10-16 07:45:22
    Svara

senaste från Creative

Sandra Beijers webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sanne Alexandra
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Home
Andrea Brodin
Man
Niklas Berglind
Man
Johan Hurtig
Creative
Sara Edström
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emelie Wikström
Hälsa
Träningsglädje
Man
Philip Conradsson
Hälsa
PT-Fia
Man
Viktor Frisk
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Linn Herbertsson
Creative
Sandra Beijer
Home
Julia K
Creative
Flora Wiström
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
Sanna Fischer
Creative
Linn Wiberg
Creative
Sandra Hjort
Mode
Linn Eklund
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Kevin Triguero
Man
Marcus Schuterman
Home
Amelia Widell